28.12.2020
Nejdříve několik vybraných pravidel připojení k ISZR:
Základní pravidlo tedy je, že pro AISy téhož správce je možné pro komunikaci s ISZR používat stejné IP adresy. Pro AISy různých správců musí být použity různé IP adresy.
Na základě výše uvedených pravidel je nutné správně nastavit komunikaci s ISZR, aby nedošlo k zamítnutí ze strany SZR. Pro organizaci, která má svůj samostatný server, je to jednoduché. Tato organizace přistupuje právě ze své registrované IP adresy. Jak ale vyřešit připojení několika AISů různých správců k ISZR z jednoho technologického centra – tedy více zákazníků na jednom serveru? Na jednom serveru je např. 20 organizací, které samostatně přistupují do ISZR.
Prvním krokem bylo tedy požádat poskytovatele hostingových služeb serveru o přidělení 20 jedinečných IP adres, které jsou zároveň zaregistrovány v RAZR po každého správce AIS. Každý správce AIS má registrovanou 1 konkrétní přidělenou IP adresu dle pravidel SZR.
Druhým krokem je důležité nastavení tak, aby volání služeb základních registrů probíhalo právě z jejich přidělené IP adresy, a ne jiné. Toto nastavení zajišťuje pravidlo tzv. IP bindingu. Ze Správy základních registrů jsme však dostávali upozornění, že z jejich logování vyplývá, že tyto organizace porušují pravidla připojování do ISZR.
Každá organizace neustále přistupovala do ISZR z jedné – hlavní IP adresy technologického centra. Proto jsme ve spolupráci s firmou GORDIC toto museli neprodleně řešit. Po nedávném zapnutí kontrol jsme ze strany SZR měli udělenu dočasnou výjimku na logování komunikace těchto organizací.
Zřejmě naše kombinace volání služeb ISZR z produktů GINIS z jednoho technologického centra, kde je více organizací, tudíž různých správců AIS, je jediná, a zdá se, že jsme jediní, kdo toto kdy řešil. Po zdlouhavém pátrání a čtení logů komunikace s ISZR jsme nakonec došli ke zdárnému konci.
Volání služeb ISZR je velmi komplikované, ale vývojář z firmy Gordic, který se tomuto problému věnuje, nakonec odhalil všechny vazby a udělal opravu, která zajišťuje správnou komunikaci. Výsledkem tak bylo potvrzení SZR, že je komunikace nastavena správně a organizace tak již neporušují pravidla SZR.
Zdroj: https://www.szrcr.cz/cs/sluzby/spravci-a-vyvojari/vyvojari-agendovych-informacnich-systemu-2
Bc. Tomáš Winige
Produkt specialista, servisní technik který Vás zároveň poučí i o registrech využívaných na obcích a městech (registr obyvatel, nemovitotí a matrikou).